- Nordens Lund 2019


Takket være velvilje fra Holstebro Kommune og ikke mindst medlem af Foreningen NORDEN og fhv. stadsgartner C. Aa. Sørensens opbakning og faglige viden bliver Nordens Lund etableret ved den kommunale planteskole, Skovlund 28, Holstebro, hvor der i forvejen er en enestående samling af eksotiske træer i et arboret og en paradisæblelund, hvor Nordens Lund passer fint ind.
På et ovalt areal 30 x 50 meter etableres 4 plantearealer, såkaldte øer, hvor Norge og Sverige deles om den ene ø jf. C. Aa. Sørensens plantegning. Beplantningen sker naturligvis med de af Landskontoret foreslåede træer i anledning af Foreningen NORDENs 100 års jubilæum i 2019:
birk for Sverige, gran for Norge, ene for Finland, røn for Island og bøg for Danmark
. Nordens Lund 2020
Nordens Lund en realitet
Bestyrelsens tanke om at invitere medlemmerne til et par plantedage (ca. 200 træer i alt), gik i vasken i efteråret 2019 pga regn og atter regn. Til gengæld kunne det fantastiske forårsvejr i 2020 ikke udnyttes pga. coronavirussens ankomst. Danmark lukkede ned med forsamlingsforbud på maksimum 10 og andre restriktioner.
Men – den 27. marts 2020 var de fire øer på Skovlund plantet med hjælp fra to medarbejdere fra Kaj Bech a/s og tidl. stadsgartner C. Aa. Sørensen. C. Aa. Sørensen har ydet en enestående assistance i forbindelse med etableringen af Nordens Lund med kontakt til Kommunen, med plantegning, med bestilling af træplanter og det praktiske i forbindelse med selve plantningen. En stor tak til så vel Kaj Bech a/s og ikke mindst C. Aa. Sørensen.
Vi håber (i disse Covid-19 tider) at kunne indvie Nordens Lund først i september, hvor vi samtidig kan fejre Foreningen NORDEN Holstebros lokale 75 års jubilæum.
Men alle er naturligvis allerede nu velkomne til at kigge forbi det nyplantede areal og samtidig gå en tur i det tilstødende arboret, hvor mange forskellige fugle holder til.
Bestyrelsesmedlemmer og ægtefæller sørger nu for at holde området rent for ukrudt, så de nye træer kan komme godt i vej. På billedet yderst til højre ses Harriet Pedersen, derefter Lissi og Asger Brodersen, i juli måned 2020 ses i forgrunden de blomster, som Danmarks Naturforenings venner har sået.


. Indvielse af Nordens Lund søndag eftermiddag den 20. september 2020
I det dejligste septembervejr man kan tænke sig, blev Nordens Lund indviet og lokalafdelingens 75 års jubilæum markeret ved formanden Finn Ebenhechts tale. Direktør for Teknik og Miljø, Anders Debel, var inviteret og holdt en fin tale over emnet “Skoven og mennesket – nu og fremover” og sagde bla: “Ideen med Nordens Lund som en levende og fysisk markering af foreningens jubilæum er velvalgt set med mine øjne.”
Et enkelt træ, en vandgran, blev plantet af C. Aa. Sørensen og Finn Ebenhecht i fællesskab. (Er desværre siden gået ud).
Herefter kunne man komme på tur med kyndige naturfolk: nogle så og hørte om bier og bistader, andre fik en guidet tur igennem arboretet, mens mange fulgte med på den længere gåtur i det smukke naturområde ned til bla Vegen Å
Eftermiddagen sluttede med kaffe og jubilæumskage.






. Landesten sat i Nordens Lund den 13. sept. 2021

. Guidet tur ved Carl Aage Sørensen i den blomstrende Æbleparadislund, Arboretet med afsluttende kaffe og kage ved Nordens Lund den 22. maj 2022




. Nordens Lunds den 11. maj 2024

Orla Andersen genopfrisker navnene på landestenene
. Genåbning af Vestjyllands Parkarboret med verdenstræerne,
sommerfugledans ved Holstebros balletbørn
og kaffe i Nordens Lund den 26. maj 2024







januar 2025
Foto: Tove Husted
Ildsjælen, fhv. stadsgartner Carl Aage Sørensen,
og formand for foreningen Vestjyllands Parkarboret, Arne Nielsen, holder tale.

Lugeholdet holder
holder en velfortjent
pause.
Lørdag den 17. maj 2025 fælles udflugt til Nordens Lund, Vestjyllands Parkarboret og Sommerfuglelunden
Carl Aage bød velkommen og viste rundt i Arboretet, Lisbet Andersen fortalte om Foreningen NORDEN og Nordens Lund, Tove Husted og Mona Thomassen om Sommerfuglelunden og de trængte sommerfugle og Kirsten Henriksen om DOFs Ørneklubben for de 6-12 årige børn.




17. maj – Norges nationaldag blev også fejret

denne dejlige eftermiddag midt i Nordens Lund
——————————————————————————————————-
Mandag den 27. april 2026 var Foreningen NORDENs landsformand Lars Barfoed på besøg i Holstebro.
Her fortalte han bl.a. om Nordisk Ministerråds vision af 2019: “Norden skal blive den mest bæredygtige og integrerede region mod 2030”.

———————————————————————————————
Mandag den 23. marts 2026 blev Nordens Dag fejret ved Nordisk Gæstebud
Danmarks generalkonsul i Flensborg, Annette Lind, var særlig indbudt gæst og foredragsholder
Annette Lind fortalte med ord og i billeder om hendes arbejde og herunder om det tyske mindretal i Danmark og det danske mindretal i Tyskland.
Et grænseland, hvor der hersker fred og fordragelighed, som mange mindretal og befolkninger kan lære af.
_______________________________________________________
Onsdag den 11. marts 2026 Foredrag med sognepræst og tidligere kirkeminister Mette Bock:
“De nordiske kirker mellem fortid og fremtid”
Et fint arrangement holdt i og sammen med Ellebæk Kirkecenter
Tillidsmandsmøde på Hindsgavl Slot lørdag den 08. november 2025
—————————————————————————————————————-
Skumringstime på Holstebro Bibliotek i Bibliotekssalen med højtlæsning v/provst Niels Arne Christensen.
Den valgte tekst var fra bogen (trilogi) Andvake af den norske forfatter Jon Fosse.

————————————————————————————————
. Nordisk Gæstebud 2025 med norsk inspireret mad og nordisk musik og sang
Forret: Røget kronvildt


Hovedret: Saltet torsk på ærtepûrebund med bacontern m.v.
Dessert: Solbærgelerand med råcreme
Festlig musik med fællessange
ved John Fischer, Karsten Søndertoft og Finn Søndertoft
—————————————————————————
. “Et portræt af det moderne Norge” med Kristoffer Flakstad
i Huset Holstebro
torsdag den 06.02.2025 kl. 19.00 – 21.30



—————————————————————————-
. “Lyd bygger bro” med Hassan Preisler, Bibliotekssalen, Holstebro
torsdag den 11. april 2024 kl. 19.00 – 21.00


I fejringen af Holstebros 750 års byjubilæum indgik dette foredrag om radioudsendelsen/podcasten “Norsken, svensken og dansken”.

——————————————————————-
. Forfatteraften med Lisbeth Nebelong
tirsdag den 12. marts 2024 kl. 19.00 – 21.00, Holstebro Bibliotek
Sonate for sorgfulde hjerter – fortællinger fra Nordatlanten
—————————————————-
. “Fra Måbjerg til Danmarkshavn”
med Søren Peter Jensen om sine 49 år i Grønland

torsdag den 22. februar 2024 kl. 19.00 – 21.00, Kultur & Frivillighuset
—————————————————-
. Juletræet fældet og snart på vej til venskabsbygden Kangaamiut november 2022
Siden nnnn har Foreningen NORDEN Holstebro sørget for at sende et juletræ
til Kangaamiut – med økonomisk hjælp fra Holstebro Kommune.
—————————————————-
. Færøsk journalist Kaj Joensen holdte den 14. september 2022 et interessant foredrag om Færøerne, Rigsfællesskabet og Arktis

. Slædepatruljen Sirius den 24. februar 2022
Fantastisk foredrag i ord og billeder ved Anders Kjærgaard.

. Ølsmagning 12. november 2021
Thorbjørn Jacobsen fra Danske Ølentusiasters lokalforening fortalte og bød os på
mange forskellige nordiske øl. En både sjov, hyggelig og lærerig aften.




. Generalforsamling 2. marts 2020
Efter GF var der powerpoint-foredrag v/ Charlotte Sahl-Madsen, der er en hyppig gæst på Gotland og har stor veneration for øens beboere, natur og kultur. Foredraget skulle have været en optakt til vores tur til Gotland, men som bestyrelsen valgte at aflyse pga. Covid-19.

- SYNG NORDEN SAMMEN – Livestreamet korkoncert den 7.9.2019 fra Århus Festuge i anledning af Foreningen NORDENs 100 års jubilæum – Musikteatret Holstebro


Foto: Nils Bidstrup Mortensen
