Dagstur den 4. sept. 2021 til Viborg, Hald Sø og Grønhøj Kro & Museer

Rejsen til Gotland i sommeren 2020 måtte desværre aflyses pga. den globale epidemi: Covid-19

TIDLIGERE (nogle af dem) REJSER og TURE :

Rejsen til Helsingfors den 25. – 29. maj 2018

I Finland bor der ca. 5 mill. mennesker, og de har 2,2 mill. saunaer. Det er der finnerne mødes til en snak om livet i stort og småt.

Vi var en gruppe på 17 personer fra Foreningen NORDEN Holstebro, der sidst i maj måned var på en spændende og oplysende tur til Helsingfors, en by med små 650.000 indbyggere.

Vi blev allerede i lufthavnen mødt af guiden Maria. Hun var en meget dygtig og engageret guide, og hun talte et tydeligt og let forståeligt svensk-finsk, hun havde da også været ansat ved Tjæreborg Rejser.
På vej til hotellet stoppede vi ved Tempelpladsens Kirke. Den er bygget ind i en klippe i stedet for oven på klippen. Man er således tæt på Gud i denne kirke, som forener det menneskeskabte og det gudsskabte. Ude fra er der ikke meget at se, kun en flad kuppel omgivet af en stensætning, men inde i kirken er klippevæggene med mange nuancer, og resten af rummet består af kobber og glas. En fantastisk oplevelse. Kirken er bygget i 1961 af arkitektbrødrene Timo og Tuomo Suomalainen.

Dagen efter besøgte vi Uspenski Katedralen den største ortodokse kirke i Vesteuropa, bygget i røde sten og med 13 guldbelagte løgkupler, som symboliserer Jesus og de 12 apostle. Kirke. Den er bygget i 1868 af den russiske arkitekt Aleksei Gornostajeb. Vi så, hvordan en barnedåb foregik. Det var en meget langsommelig ceremoni.

Storkirken er Helsingfors´Domkirke, den er stor, flot og hvid, og den troner på sin bakke højt hævet over alle andre bygninger i midten af byen og er synlig fra alle verdenshjørner. Arkitekten er Carl Ludvig Engel.

Vi boede på et dejligt hotel med sauna og svømmehal. Hotel Presidentti ligger midt i byen tæt på designdistriktet, hvor fokus er på finsk design. I distriktet findes designbutikker som Marimekko og Iittala, som vi besøgte. Vi så den kendte bølgeformede Aalto-vase i utallige størrelser. Alvar Aalto regnes blandt de største skandinaviske arkitekter og designere gennem tiden.

Chokoladebutikken Fazer nåede vi også at besøge. Helsinki blev udnævnt som designby i 2012. Ud over design er byen også kendt for komponisten Sibelius, hvis monument vi besøgte.

Byen har forskellige udtryk i det centrale Helsingfors, hvor alle butikkerne med design og de prestigefyldte museer findes. Kallio er arbejdernes Helsingfors, men også det nye hotte kvarter, hvor kunstnere slår sig ned, og hvor der findes mange etniske butikker og spisesteder. Toolo er den finere del af Helsingfors med præsidentbollig, kulturskatte og naturoplevelser.

Vi var på en dejlig sejltur, hvor vi så Helsingfors udefra og var rundt i Skærgården. Man kunne fra havnen sejle med færge til både Tallin og Skt. Petersborg.
Finlands placering mellem Sverige og Rusland har præget hele landets historie. Selvstændighed blev først opnået efter Den Russiske Revolution i 1917. I 700 år var Finland en del af Sverige og i ca. 100 år en del af Rusland.
I 1918 fandt den Finske Borgerkrig sted og varede fra januar til maj og resulterede i hvid sejr og 30.000 døde.

En dag sejlede vi over til fæstningsværket Sveaborg. Sveaborg blev bygget på 4 øer i Helsingfors´ Skærgård i midten af 1700 tallet af svenskerne til værn mod Rusland. Den kom dog aldrig i anvendelse, men det blev et meget dyrt byggeri, og det beskæftigede mange mennesker, og det satte gang i byens vækst.
At komme til Sveaborg er som at komme til en anden verden, fra storbyen til et stille og roligt og natursmukt område. Den rummede en udstilling om en grum tid. På borgerkrigens mindedag søndag den 20.05.2018 åbnede en fotoudstilling om Sveaborgs fangelejr i Strandkasernen. Der var som sagt borgerkrig i Finland i 4 måneder i 1918, og kampen var mellem den hvide og den røde side. Den hvide side vandt. Fanger fra 6 distrikter ca. 10.000 blev sendt til Sveaborg, hvor de levede under forfærdelige forhold.

På hotellet fik vi besøg af Jens Chr. Andersen fra den danske Ambassade. Han fortalte os om finnerne, deres politik og livsstil. Finland er i de nordiske samarbejdsorganisationer tæt knyttet til Skandinavien og siden 1995 medlem af EU.

Sidste dag besøgte vi Rigsdagen, hvor vi fik en interessant rundvisning.

Maden i Helsingfors er super god, og efter hvert måltid fik vi et krus med kaffe, lige noget der passede os.

Helsingfors er en moderne by med præg af både svensk og russisk og med en dejlig natur. Deltagerne på turen var med til, at det blev så god en tur, der var godt humør og et stort engagement.

Anita og Peter

Turen var tilrettelagt i samarbejde med OurWorld, Holstebro.

Dagstur den 5. maj 2018 til Kongernes Jelling, Ravningbroen og Pandekagehuset ved Kvie Sø

Midsommertur til Ålandsøerne den 21. juni – 27. juni 2017

Foreningen NORDEN i Holstebro havde arrangeret en tur til Ålandsøerne – blandt andet for at opleve midsommerfejringen der. Turen startede ved Holstebro Banegård tidligt om morgenen den 21. juni. På udturen overnattede vi i Linköping og på hjemturen lidt sydligere. Det var en lang bustur.
Lidt nord for Stockholm skulle vi med færgen til Åland, en sejltur på cirka tre timer. Det var en dejlig sejltur i solskinsvejr, hvor vi kunne nyde synet af de mange små og store skær undervejs. Ved aftenstid nåede vi Mariehamn, hvor vi skulle bo de næste fire nætter.
Mariehamn er efter danske forhold en lille by med ca. 10.000 indbyggere, men på øerne her der den hovedbyen. Herfra afgår de store færger til Sverige og Finland foruden de mange mindre færger, der sørger for transporten til de mange øer.
Næste morgen kom vores guide og tog os med på byrundtur. Vi kom forbi de store, gamle huse, som engang havde været beboet af øens mægtige rederfamilier – i dag var de omdannet til plejehjem, offentlige kontorer og lignende. Vi skulle besøge et søfartsmuseum, der rummede fine samlinger fra de store sejlskibes tid. Stedets hovedattraktion – det gode skib Pommern var desværre ikke “hjemme” – det lå længere ude ved vandet og var under reparation, så vi måtte nøjes med at se det fra bussen.
Til gengæld havde vi nogle gode timer i parken ved museet – det var her, midsommerstangen var ved at blive gjort klar, og vi  havde lejlighed til både at iagttage de mange traditionsrige forberedelser og være med ved selve ceremonien omkring at få stangen rejst. Det var et stort projekt at få den store stang på plads – ca. 20 stærke gutter var i gang.
Det var en god oplevelse – heldigvis i smukt vejr, og vi kunne fornemme lidt af den glæde og stemning, der var omkring denne midsommertradition. Andre byer havde lignende arrangementer, og nogle steder var det børnenes midsommerstang, som er en noget mindre udgave.
Et andet mål for rejsen, som vi også havde glædet os til, var turen ud til skærgårsøen, Kökar – i den sydøstlige del af Åland. Bogen “Is”, der er skrevet af Ulla-Lena Lundberg, handler om en ung præstefamilie, for hvem livet tegner sig lyst ude på den lille ø. Men de må, som mange andre i disse områder, erfare, at naturens kræfter er en uovervindelig fjende ind imellem. Turen derud med færgen varede tre timer. Men det var regnvejr – og det var naturligvis ikke rart lige til den tur. Omvendt kunne vi måske bedre sætte os ind i, hvordan livet også var på disse små “udsteder”, hvor der jo ikke altid var solskinstimer. Vi havde heldigvis vores bus med over, og vi kørte til kirken, som vi var heldige at kunne komme ind og se og så således det sted, hvor den unge præst i “Is” virkede og endvidere kirkegården med ruinerne af et gammelt kloster.
Så fik vi en eftermiddagstur på et æblemosteri, hvor vi fik de herligste ålandspandekager med æblemos til vores kaffe. Det var en skøn oplevelse.
En historisk tur blev det også til den sidste dag, vi var på Åland. Her havde vi igen vores dygtige guide med, som fortalte en hel del om livet på øerne.
Turen gik nordpå til Bomarsund, hvor vi så resterne af de store fæstningsværker. Det var et meget smukt naturområde, og da vi denne dejlige sommerdag vandrede rundt mellem ruinerne af de store borganlæg kunne vi næsten ikke fatte, at stedet i 1854 havde været krigsskueplads for russiske, engelske og franske tropper.
Næste dags formiddag nåede vi et besøg i kirken, der havde en meget fornem, moderne mosaikaltertavle. Så var det afgangstid mod færgen efter nogle gode dage i Mariehamn. Det var en dejlig sejlads tilbage mod Sverige. Vi startede med at få en fin buffet, og så var der en times tid til at nyde indsejlingen på soldækket gennem den svenske skærgård. Busturen gik så igen sydpå, og det blev sent spisetid, inden vi nåede det sidste overnatningssted – et dejligt svensk gæstgiveri ned til en lille sø.
Næste morgen gik det hurtigt sydpå mod Danmark, hvor vi passerede Øresundsbroen lidt over middag. Efter passende stop med mad og kaffepauser, var vi hjemme i Holstebro ved 20-tiden.
Det var en tur med mange gode oplevelser. De lyse nætter og den dejlige nordiske natur – de ganske særlige traditioner omkring Midsommerfejringen på Åland – livet på øerne, der på en måde virkede isolerede, men dog gennem århundreder havde haft samkvem med fjerne lande på grund af skibsfarten.
Tak til bestyrelsen i Holstebro afdelingen for en god optakt og planlægning af turen – og ikke mindst tak for et godt samvær til deltagerne på turen. Der var hele tiden – følte jeg – en god stemning og venlige, muntre kommentarer såvel i bussen som ved de mange fælles spisesituationer.
Fortsat god sommer  –  håber at vi ses igen på Rejse i Norden.

Inger Jepsen

Tredagestur til Dannevirke og Slesvig den 20. – 22. maj 2016

Foreningen NORDEN Holstebro havde en oplevelsesrig tur takket være en god guide, god chauffør fra Skave Turistfart, godt samvær og fint vejr.
Vores guide, fhv. friskoleleder og sønderjyde Asger Brodersen, ledte os gennem det sønderjyske og nordslesvigske landskab spækket med spændende historie lige fra vikingetiden, de slesvigske krige og op til det nutidige dansk-tyske forhold.
Den første dag gjorde vi undervejs holdt ved Skamlingsbanken og det tilsvarende tyske mindretals Knivsbjerg. På Folkehjemmet i Aabenraa fik vi yderligere indblik i historien op til Genforeningen i 1920. Vi tilbragte nogle dejlige timer i Flensborg, hvor vi som planlagt så Istedløven, som nu igen troner på sin rette plads.
I Helligaandskirken fortalte den danske præst engageret om kirkens historie og Bjørn Nørgaards glasmosaikker samt det dansk-tyske forhold frem til i dag, hvor det fungerer på bedste vis. Vi sang en salme fra den nyligt udgivne dansk-tyske salmebog, hvor danske og tyske kirkegængere kan synge den samme salme sammen, men på hvert sit modersmål.
Vel fremme i Slesvig blev vi indlogeret på Hotel Hohenzollern, hvor vi havde to overnatninger.
Lørdag kørte vi til Hedeby, hvor vi gik nogle kilometer på en del af den gamle Dannevirkevold, den såkaldte Forbindelsesvold, ned til Vikingecentret. En meget flot tur med forårsgrønt græs og træer med Sliens blå vand i baggrunden. Efter en tur igennem det udmærkede Viking Museum Haithabu, kørte buschaufføren os til Dannevirke med det danskdrevne museum. Vi gik langs volden, passerede den restaurede teglstensmur, Valdemarsmuren, og kom ud til den nyligt genopførte skanse. Genopførelsen blev udført i et samarbejde mellem danske og tyske værnepligtige.
I øvrigt gjorde vi på hele turen ophold flere steder, Isted, Sankelmark m.fl., hvor der under de to slesvigske krige blev udkæmpet drabelige og til tider groteske slag, så vi med Asger Brodersens enorme viden fik en bedre indsigt i den politiske og militære situation på den tid.
Efter en dejlig frokost i restauranten på 26. etage i det ottekantede Wikingturm med en panoramaudsigt uden lige, var vi klar til at besøge Gottorp Slot, hvor hovedformålet var at se den imponerende Nydambåden.
Dagen sluttede med et besøg i Slesvig Domkirke med bla. gravmæle for Frederik I. En lokal frivillig fortalte levende om Hans Brüggemanns berømte og prægtigt udskårne altertavle. Har man ikke set den, har man noget til gode, var vi enige om.
Slesvig er en spændende by og kønt beliggende i bunden af fjorden Slien. Byen bærer fortsat præg af den danske tid og danskheden med huse og institutioner, herunder det i år 2008 opførte danske, A.P. Møller Skolen.
Søndag gik turen hjemad mod Holstebro med besøg på Noldemuseet i Seebüll om formiddagen, frokost på den gamle Rudbøl Grænsekro på den tyske side af grænsen og Løgumkloster Kirke om eftermiddagen.
Tak for en lærerig, veltilrettelagt og hyggelig tur.

Jytte Madsen og Lisbet Andersen

Foreningen NORDEN Holstebro på en uforglemmlig tur til Færøerne i 2011